De Mos wil waterschap in om
Nieuwe Erasmusvaart tussen het Westland en Den Haag alsnog te realiseren

“We hebben droge voeten nodig, geen vrekkig waterschap”

Richard de Mos wil het Hoogheemraadschap Delfland in om ervoor te zorgen dat de in september 2021 vier kilometer lange waterverbinding tussen het Westland en Den Haag er alsnog komt. De aanleg van de Erasmusvaart vond het waterschap, na onderzoek  te duur. (1)
“Het hele waterschap schijnt overgenomen te zijn door klimaatdrammers, die puntje bij paaltje niet thuisgeven als het gaat om het aanleggen van deze brede vaart om tijdens hoosbuien het water af te voeren. Bovendien biedt het nieuwe kanaal nieuwe recreatiemogelijkheden,” aldus Richard de Mos, die namens BVNL de lijst trekt voor het Hoogheemraadschap Delfland. De Mos wil de beslissing van waterschap aanvechten als hij op 15 maart wordt gekozen: “We hebben droge voeten nodig, geen vrekkig waterschap.”

Met de Erasmusvaart wilde het Hoogheemraadschap van Delfland de kans aanzienlijk vergroten dat inwoners van Westland en Den Haag-zuidwest ook in de toekomst droge voeten houden. Deze Erasmusvaart moest in 2035 klaar zijn. De aanleg kost tientallen miljoenen euro’s.
“In plaats het belang van de burgers te dienen, is het dus een ordinaire centenkwestie geworden,” aldus De Mos, die stelt dat de aanleg nog kan meeliften met de reconstructie van het kruispunt tussen de Wippolderlaan, Lozerlaan, Poeldijkseweg en de Erasmusweg.
“Dat kruispunt gaat op de schop en moet op de juiste hoogte worden gemaakt, zodat het water er onderdoor kan,” aldus De Mos, die eenmaal gekozen in waterschap samen met gemeenten en provincie alsnog wil voorsorteren op de Erasmusvaart.

Droge voeten

Een nieuwe bijna vier kilometer lange waterverbinding is volgens De Mos belangrijk omdat het steeds moeilijker wordt om de boel droog te houden in Westland, Rijswijk en Den Haag-zuidwest. De Mos: “Droge voeten houden is het  primaire belang van het waterschap. We moeten daarbij voldoende waterafvoer hebben en het water ook kunnen sturen. Het is noodzake­lijk om in het stedelijke gebied droge voeten te houden en daarom wil BVNL het besluit om de Erasmusvaart niet aan te leggen terugdraaien, want Delfland is het meest verharde waterschap van Nederland met steden, dorpen, kassen en wegen. De helft van het gebied is verhard. Om het water vast te kunnen houden, af te kunnen voeren en te kunnen sturen hebben we ons watersysteem. Vooral langs de Erasmusweg is een goede afvoer van water nodig en daarom moeten we daar in investeren.”

Recreatie

De Erasmusvaart biedt niet alleen kansen voor waterafvoer en waterberging, maar ook voor recreatie, biodiversiteit en ecologie, stelt De Mos.

(1) https://www.omroepwest.nl/nieuws/4463908/geen-waterverbinding-tussen-westland-en-den-haag-erasmusvaart-blijkt-te-duur

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *